Elektroniskais paraksts var ievērojami atvieglot Tavu dzīvi. Kāds ir tā darbības princips, un kā iegūt elektronisko parakstu? To uzzināsi šajā rakstā!
Kas ir elektroniskais paraksts, un kādos gadījumos to var izmantot?
Pirms noskaidrojam, kā iegūt elektronisko parakstu, noteikti ir vērts aplūkot, kāds ir tā darbības princips un kad eParaksts Tev var noderēt. Līdz šim daudzus jo daudzus gadus bijām pieraduši, ka paraksts uz dokumenta tiek likts fiziski, proti, ar roku un tinti. Taču 20. gadsimta beigu daļā sāka rasties aizmetņi modernākam paraksta veidam, kuru būtu iespējams veikt pilnībā digitāli. Plašāku popularitāti elektroniskais paraksts ieguva 21. gadsimtā. Piemēram, Latvijā elektroniskās identifikācijas kartes ar tajās iekļautu elektronisko parakstu ir pieejamas kopš 2012. gada 1. aprīļa.
Elektroniskajam parakstam jeb eParakstam šobrīd ir divas būtiskas funkcijas:
- Elektronisku dokumentu parakstīšana – elektroniskais paraksts spēj nodrošināt tādu pašu juridisko spēku kā uz papīra dokumenta uzlikts paraksts ar roku;
- Identitātes apliecināšana digitālajā vidē – ja klātienē mēdzam uzrādīt personu apliecinošu dokumentu (pasi vai personas apliecību jeb eID karti), lai apliecinātu savu personību, tad elektroniskais paraksts to palīdz izdarīt virtuāli. Tas ir ļoti ērti, ļaujot saņemt dažāda veida informāciju vai pakalpojumus. Turklāt atsevišķās vietnēs bez elektroniskā paraksta iekļūt nemaz nav iespējams. Piemēram, E-veselības sistēmai kopš 2024. gada 1. janvāra var pieslēgties tikai ar personas apliecību, mobilo lietotni eParaksts mobile vai mobilo lietotni Smart-ID.
Atliek vien secināt, ka e-paraksts fiziskai personai var būt ļoti noderīgs un atvieglot ikdienu, nemaz nerunājot par uzņēmumiem.
Kādi ir elektroniskā paraksta veidi?

Foto: Freepik.com / freepik
eParaksts šobrīd ir pieejams divos formātos, un par katru no tiem pastāstīsim nedaudz sīkāk.
eParaksts mobilajā lietotnē eParaksts mobile
eParaksts mobile, kā droši vien noproti pēc tās nosaukuma, ir risinājums, kuru vari izmantot ar sava mobilā telefona palīdzību. Svarīgi gan, lai viedierīcei būtu pietiekami jauna operētājsistēmas versija. Šobrīd tai ir jābūt iOS 13.0 (vai jaunākai) vai Android 8.0 (vai jaunākai). Ar lietotni vari gan parakstīt dokumentus, gan piekļūt e-Veselībai un e-Adresei, kā arī saņemt daudzus citus e-pakalpojumus ne tikai Latvijā, bet arī citās Eiropas Savienības valstīs. Lietotnes izmantošana ikvienam tiek nodrošināta bez maksas.
eParaksts eID kartē
Elektroniskais paraksts ar ID karti darbojas atšķirīgi, un tam būs vajadzīgs dators, eID karte un kartes jeb elektroniskā paraksta lasītājs. eID karti izsniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (PMLP). Arī ar eParakstu eID kartē parakstu veikšana un dažādu e-pakalpojumu saņemšana tiek nodrošināta bez maksas, bet ar zināmām izmaksām jārēķinās, izgatavojot eID karti, ja tāda Tavā rīcībā vēl nav.
Personas apliecību jeb eID karti saņemot 10 darbdienu laikā, tās cena ir 15 eiro, bet 2 darbdienu laikā – 30 eiro. Personām ar atvieglojumiem cenas ir zemākas, attiecīgi 5 eiro par izsniegšanu 10 darbdienu laikā un 15 eiro par izsniegšanu 2 darbdienu laikā). Iegādāties vajadzēs arī eID kartes lasītāju, kura cena lielākoties svārstās 10-20 eiro robežās.
Kā iegūt elektronisko parakstu?

Foto: Freepik.com / freepic.diller
Atbilde uz jautājumu par to, kā izveidot e-parakstu, ir atkarīga no tā, kuru elektroniskā paraksta veidu esi nolēmis izmantot.
eParaksts eID kartē
Lai iegūtu eID karti, kas ļaus ne tikai saņemt e-pakalpojumus un parakstīt dokumentus virtuālajā vidē, bet arī apliecināt savu identitāti klātienē, vajadzēs doties uz kādu no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes nodaļām. eID kartes noformēšana iespējama trīs dažādos veidos. Pirmā iespēja – rindas kārtībā bez iepriekšēja pieraksta. Otrā iespēja – pieteikties rindā ar Qticket mobilo lietotni konkrētā dienā un konkrētā Pārvaldes nodaļā. Trešā iespēja – veikt iepriekšēju pierakstu gan uz konkrētu datumu, gan laiku PMLP mājaslapas sadaļā Pieraksts.
eParaksts eID kartē pieejams personām no 14 gadu vecuma, taču svarīgi, lai, piesakoties eID kartei, iesniegumā tiktu dota piekrišana sertifikātu aktivizēšanai un gatavība uzņemties norādītās saistības. Ja sertifikātu aktivizēšana sākotnēji noraidīta, bet tagad vēlies tos aktivizēt, lai izmantotu eParaksta priekšrocības, vajadzēs apmeklēt kādu no PMLP nodaļām vai Latvijas pārstāvniecībām ārzemēs, parakstot atbilstoša satura iesniegumu un uzrādot eID karti.
Kopā ar eID karti saņemsi arī aploksni, kurā ir PIN 1, PIN 2 un PUK kodi. Ar PIN 1 kodu varēsi apliecināt savu identitāti digitālajā vidē, PIN 2 kods vajadzīgs dokumentu parakstīšanai un e-maksājumu veikšanai, bet ar PUK koda palīdzību varēsi atbloķēt vai nomainīt PIN kodus. Ņem vērā, ka jaunu aploksni ar PIN un PUK kodiem iespējams saņemt tikai klātienē kādā no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes nodaļām, uzrādot eID karti, tāpēc kodus vai nu iegaumē, vai aploksni rūpīgi noglabā.
eParaksts mobilajā lietotnē eParaksts mobile
To, kā iegūt elektronisku parakstu mobilajā lietotnē eParaksts mobile, ietekmē tas, vai Tev jau ir eID karte ar eParakstu. Ja eParakstu jau izmanto ar eID karti, Tev atliek vien aizpildīt pieteikumu eParaksts.lv un parakstīt līgumu ar savu eID karti. Starp citu, šajā vietnē atradīsi arī visu pārējo nepieciešamo informāciju, piemēram, kā pārbaudīt e-parakstu.
Ja eParaksta Tev vēl nav, Tev tāpat jāaizpilda pieteikums, bet līgumu jāizvēlas parakstīt ar kurjera starpniecību. Kad kurjeru būsi sagaidījis un līgumu parakstījis, atliks vien sagaidīt ziņu no eParaksts komandas un aktivizēt eParaksts mobile savā viedierīcē. Jārēķinās gan, ka šādā gadījumā process var aizņemt līdz piecām darba dienām.
Vēl viena opcija pieteikties un parakstīt līgumu klātienē ir notāru birojos, vizīti pirms tam piesakot latvijasnotars.lv. Šāds variants Tev izmaksās 6,05 eiro. Piebildīsim, ka, lai kļūtu par eParaksts mobile lietotāju, Tev jābūt vismaz 14 gadus vecam, kā arī vajadzīgs Latvijas Republikas izsniegts personu apliecinošs dokuments. Tā var būt gan pase, gan eID karte, izņemot ārzemnieku eID karti.
Tagad esi lietas kursā, kā iegūt elektronisko parakstu, kādas ir tā priekšrocības un kur lūkoties, ja vajadzīga e-paraksta pārbaude. Varbūt arī Tavā draugu vai paziņu lokā ir kāds, kuram šī informācija lieti noderētu? Šādā gadījumā neturi sveci zem pūra un padalies ar šo rakstu sociālajos tīklos!